امام على سلام الله علیه : برترین کار نیک، رسیدن به فریاد ستم دیده است ::: کمال الدّین: ج 2، ص 211

5:21:38 PM 1402 / 07 / 12
 

مقدمه:

خرید و تدارکات یکی از قدیمی ترین فعالیتهای سازمانها برای دستیابی به اهداف است. مقصود از خرید، تنها برآوردن نیازمندیها نیست، بلکه هدف از خرید، دستیابی به اقلام مورد نیاز ، طبق زمانبندی و کیفیت مورد نیاز است.

اهمیت دیگر فرآیندهای خرید و تدارکات از آنجا ناشی می شود که خرید و تدارکات در رابطه مستمر و دائمی با تمامی بخشهای سازمان، از جمله: مالی، انبارداری، پرسنلی، تولید، تعمیر و نگهداری، طراحی و تحقیق و توسعه، مهندسی و ... بوده، رابطه کاری کم و بیش فعالی با تمامی ارکان سازمان دارد. چنین ارتباط هایی هنگامی اهمیت خود را بیشتر نمایان خواهد کرد که بدانیم بخش خرید و تدارکات نقش رابط و واسطه معتبری بین ارکان داخلی یک سازمان، با بسیاری از مراکز خارج از سازمانی را نیز ایفا می‌کند. علاوه بر بخشها، فرایندهای بسیاری نیز در سازمانها  به وسیله فرایند خرید و تدارکات به یکدیگر پیوند می خورند.

مدیریت خرید ترکیبی از کارشناسی کیفیت و قیمت تجهیزات و ملزومات ، مدیریت توزیع و مدیریت پشتیبانی و خرید  می باشد .

بخش خرید و تدارکات از فرآیند تهیه تا توزیع کامل تجهیزات و ملزومات و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد 

 

هدف هر فعالیت تجاری و  بازرگانی  وسازمانهای ارائه دهنده خدمت تنها از طریق ترکیب مناسب ۵M( ماشین –نیروی انسانی - مواد-  سرمایه و مدیریت ) امکان پذیر است.در نظام سلامت که ماهیت آن لزوماً ارایه  خدمت می باشد و با سلامت انسانها سرو کار دارد خرید  کار آمد  تجهیزات پزشکی وکالاهای پزشکی در ارائه هر چه بهتر خدمات بهداشتی ودرمانی بسیار حائز  اهمیت است.

هدف:

هدف اصلی این واحد مدیریت خرید است و عملکرد صحیح آن باعث پیشرفت دانشگاه در جهت مطلوب می باشد. تلاش کلیه همکاران این واحد انجام فرآیند خرید به نحو مطلوب با در نظر گرفتن ۵ اصل (کیفیت مطلوب، مقدار مناسب، قیمت مناسب، منبع مناسب و زمان مناسب) می‌باشد.

شرح وظایف:

  • پیش بینی خرید اقلام مصرفی و غیر مصرفی مورد نیاز ستادی و واحدهای تابعه بر اساس اعتبارات تخصیص یافته
  • برنامه ریزی و هماهنگی تهیه کالاها، ملزومات و وسایل موردنیاز واحدهای ذیربط
  • مدیریت خرید، جهت بهره وری و کاهش هدر رفت اعتبارات و موجودی ها در انبار سازمان
  • بهبود و توسعه سیاست ها و روش های خرید جهت رسیدن به اهداف با کمترین بهای ممکن
  • برقراری روابط مداوم و سالم با فروشندگان جهت خرید عاقلانه و رقابتی
  • تهیه بانک اطلاعات از فروشندگان و پیمانکاران جهت جایگزینی مطمئن برای عرضه کالاهای انحصاری
  • مشارکت در تجهیز مراکز جدیدالاحداث
  • حمایت از واحدهای تابعه از طریق پیگیری مداوم و تهیه تجهیزات و خدمات مورد نیاز
  • اجرای فرایند انتخاب و انتصاب  و آموزش مسئولین تدارکاتو تدوین جزوات آموزشی مربوطه
  • آموزش اصول وروشهای فرآیند خرید کالا  به کارپردازان واحدهای تابعه
  • برگزاری استعلام بهای خرید کالا پس از تأمین اعتبار
  • تشخیص و تعیین مبلغ  تنخواه گردان جهت کارپردازان حوزه ستادی
  • بررسی اسناد مربوط به خرید و تطبیق با آئین نامه مالی معاملاتی دانشگاه
  • تهیه گزارش از کالاهای نامرغوب و بلامصرف خریداری شده
  • بررسی و تجزیه تحلیل وضعیت بازار و آگاهی از نوسانات قیمت ها و  انتخاب کالای مرغوب و استاندارد 
  • نظارت بر تکمیل اسناد مالی تنظیم شده توسط کارپردازان
  • پیگیری نواقص اسناد مالی تنظیم شده و صدور چک فروشندگان
  • فراهم نمودن فرصت های یکسان برای دسترسی کلیه متقاضیان در استعلام خرید کالا و تجهیزات
  • اصلاح ،ارتقاء و نظارت بر فرآیند خرید در واحدهای تابعه دانشگاه
  • فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از کالاهای ایرانی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی
  • کاهش هزینه های مصرفی از طریق برآورد متمرکز نیازها و صدور درخواست خرید کلی
  • بهبود روشهای خرید و ارتقای کیفیت خدمات و کالا
  • هماهنگی و تامین امکانات و اقلام مورد نیاز جهت برگزاری همایش‌ها، اعیاد و ... 
  • مدیریت بر انجام امور تشریفات، پذیرایی جلسات با هماهنگی مدیریت روابط عمومی و مدیریت امور رفاهی دانشگاه
  • تهیه و ثبت فرم های مالیاتی جهت ارائه به اداره امور مالیات شهرستان اصفهان
  • برنامه ریزی، نظارت و مدیریت بر هزینه های انرژی و ارایه راهکارهای کاهش هزینه
  • مشارکت در تدوین شاخص ها و چک لیست های نظارتی واحدهای تابعه
  • تهیه بانک اطلاعاتی پرسنل تدارکات واحدهای تابعه
  • تعیین قیمت البسه کارکنان بر اساس دستورالعمل شماره ۱۵
  • سرعت عمل و دقت نظر و اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم در موارد بحرانی وپیش بینی نشده
  • مشارکت در تدوین برنامه عملیاتی سالیانه مدیریت خدمات پشتیبانی
  • شرکت در جلسات درون بخشی و برون بخشی و استفاده از راهبرد آن با هماهنگی مقام مافوق
  • همکاری و مشارکت در طراحی و تدوین آئین نامه هاو دستورالعمل های خرید و تدارکات
  • نظارت بر کلیه امور مربوط به کار پردازی مدیریت و راهنمایی کارکنان تحت سرپرستی
  • راهنمایی و پاسخگویی مسؤولانه به مراجعه کنندگان 
  • انجام سایر امور محوله در راستای اهداف مدیریت حسب دستور مقام مافوق

  

فرم های اداره تدارکات و کارپردازی

مدیریت امور عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

   
سامانه ها

مشاغل

مدیریت دانش